منوی ناوبری برگه ها

طراحی تخصصی فلکسو، افست، وب سایت

طراحی فلکسو

طراحی فلکسو

از آنجا که طیف وسیعی از محصولات چاپی فلکسوگرافی مربوط به حوزه بسته بندی است، بنابراین لازم است در ابتدا  توضیحاتی در مورد طراحی بسته بندی و تأثیرات آن بر خریداران و بازار رقابتی، بیان شود.

بسته ها و لفاف های رنگارنگ جزو لاینفک زندگی ما هستند و  ٩٩  درصد محصولات  نیز به بسته بندی نیاز دارند. بسته بندی چراغ قرمزی است برای توقف عابران در جلوی ویترین ها و به حق آن را به عنوان” فروشنده خاموش” می شناسند. در واقع می توان گفت که بسته بندی معرف و شناسه یک محصول است ، در یک گذر از مقابل ویترین های محصولات آرایشی و بهداشتی و یا قفسه های یک سوپر مارکت و نظاره انواع متنوع محصولات در قالب بسته بندی های جذاب و دلربا، یک محصول، یکه و تنها ٣٠ ثانیه فرصت خواهد داشت تا فرد را تسخیر نماید. در دنیای رقابتی تجارت امروز، با انواع مختلف از هر کالا و روش های متنوع فروش، بسته بندی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی یک محصول، عامل مؤثر در رشد فروش کالا شناخته شده است ؛ به این خاطر که موفقیت هر محصول در فروش، مستلزم این است که بسته بندی و ظاهر محصول بتواند آن ارتباط مؤثر را با خریدار، بالقوه ایجاد کند و به عبارت دیگر زمینه برگزیده شدن و جلب نظر مشتری را فراهم سازد و همچنین بتواند ارزش افزوده ایجاد کند و به خریدار اطلاعات بدهد؛ این چالشی است که امروزه دغدغه طراحان محصولات بسته بندی شده است.

نقش طرح و تصویر را در بسته بندی می توان به کاتالیزوری جهت کمک به تجسم و فهم محتویات درونی بسته تشبیه کرد. طرح و تصویر در کنار فرم، ساختار، لوگو و رنگ در ساختن شخصیت بسته به ایفای نقش پرداخته و طرح بسته را کامل می کند.

 در اینجاست که طرح با داشتن تصویر و نقشی مناسب از محتویات داخل بسته، می تواند اعتماد مشتری را برای خرید کالا نسبت به خود جلب نماید. البته این عکس ها و تصاویر به صورت و شیوه های مختلفی در طراحی بسته بندی استفاده می شود. گاهی با توجه به مخاطب بسته، لازم است از تصاویر و نقوش کمیک استفاده نمود. گاهی بسته احتیاج به یک شخصیت تصویر سازی شده دارد و گاهی نیز تصاویر واقعی از محتویات داخل بسته، نقش مؤثرتری خواهد داشت.

 انتخاب هر کدام از گزینه ها، با تحقیق بر روی گروه سنی مخاطب و شناخت و نیاز بازار انجام پذیر می باشد. یک بسته بندی موفق با داشتن طرح و یا تصاویر مناسب با آن می تواند در بازار ، موفق تر از سایر رقبا باشد و یا شاید نداشتن طرح و تصویر و وجود فضاهای خالی، کار طرح و تصویر را انجام دهد؛ اما در بسته بندی مواد غذایی دارا بودن تصویر به صورت یک نیاز درآمده است و تصاویر زیبا و رنگین، چشم های مخاطبین را به سوی خود جلب می نماید. حتی دارا بودن عکس باعث انگیزش و تحریک در اشتها می گردد و شخص را وسوسه می کند تا کالای مورد نظر را حتی برای یک بار خریداری نماید.
بسته بندی باید دارای ظاهری مشخص و بدون ابهام باشد. به طور مثال برای برجسته کردن یک بسته در بین بسته های دیگر، می توان از رنگ های روشن استفاده کرد و اگر این انتخاب رنگ به اندازه کافی تحریک کننده باشد می تواند سبب ایجاد واکنشی قوی در خریدار شود.

در این زمینه باید در انتخاب رنگ ها دقت کافی داشت. به طور مثال استفاده از رنگ صورتی در هر نوع بسته بندی مطلوب نیست. همچنین طراحی شلوغ بسته بندی ها، ارائه اطلاعات بیش از حد بر روی بسته و استفاده زیاد از نمادهای طراحی، از اشتباهاتی است که می توان در طراحی بسته ها به آن اشاره کرد. البته باید این نکته را متذکر شد که اگر طرح و نقش های روی بسته به صورت ادامه دار در طراحی ها وجود داشته باشد، می تواند به نوعی نشان آن برند تبدیل گردند.

طراح باید تمام اطلاعات لازم درباره محصول، بازار، رقبا و کارفرما و … را به دست آورد. طراح حرفه ای باید توان تحلیل دقیق خصوصیات فرهنگی کشورها و بازارهای خرد و کلان را داشته و دارای ویژگی های خاص باشد. وی علاوه بر اینکه باید درکی قوی از حجم و فرم داشته، باید گرافیست قابلی نیز باشد و در مورد تکنولوژی تولید و مواد مورد استفاده در صنعت بسته بندی، آگاهی کامل داشته باشد، زیرا این آگاهی باعث ارائه طرح های عملی، اقتصادی و ابتکاری خواهد شد.

یک نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *